Wat je niet mag eten tijdens je zwangerschap – het complete overzicht

Je ongeboren kindje heeft de beste voeding nodig om zich te ontwikkelen tot een gezonde baby.

Tijdens je zwangerschap ben je extra vatbaar voor infecties door verschillende bacteriën en parasieten. Om de kans op complicaties zoals een miskraam, vroeggeboorte en een te laag geboortegewicht bij jouw kindje te verkleinen is het belangrijk te weten wat je wel en niet mag eten.

Bepaalde voedingsmiddelen kun je het beste met mate eten, en sommige moeten volledig worden vermeden vanwege gezondheidsrisico’s.

In dit artikel vind je het complete overzicht van voedingsmiddelen die je niet of met mate mag eten en welke andere schadelijke stoffen een negatief effect hebben op jou en de ontwikkeling van jouw kindje.

1. Rauwe – gerookte en zwaar vervuilde vissoorten

Regelmatig vis eten vanwege de essentiële omega 3 vetten is aan te raden tijdens je zwangerschap, maar het is belangrijk te weten welke vissoorten je beter niet kunt eten.

Rauwe en gerookte vis

Rauwe vissoorten kunnen infecties veroorzaken. Deze infecties kunnen ontstaan door onder andere parasieten, salmonella en de Listeria bacterie.

Zwangere vrouwen zijn vooral gevoelig voor een infectie veroorzaakt door de Listeria bacterie. Deze bacterie kan worden doorgegeven via de placenta, zelfs wanneer je als moeder geen tekenen van ziekte vertoond. Dit kan leiden tot een miskraam, vroeggeboorte en andere serieuze gezondheidsproblemen. (1)

Vermijd om deze redenen:

  • Rauwe vis
  • Rauwe schaal- en scheldieren
  • Sushi
  • Gerookte vis
  • Gedroogde vis
  • Vacuümverpakte vis

Zwaar vervuilde vissoorten

Zware metalen vind je vooral terug in vervuild water. (2) Als je hier veel van binnen krijgt kan het je zenuwstelsel, immuunsysteem en nieren aantasten.

Grote vissen die in vervuilde oceanen leven kunnen grote hoeveelheden zware metalen en andere gifstoffen opnemen. Daarom is het advies voor zwangere vrouwen om de onderstaande vissoorten te vermijden tijdens de zwangerschap.

  • Zwaardvis
  • Koningsmakreel
  • Tonijn
  • Haai
  • Snoekbaars
  • Paling uit Nederlandse rivieren

2. Rauw, ongaar, bewerkt vlees

Om dezelfde redenen als rauwe en bewerkte vissoorten moet je tijdens je zwangerschap ook geen rauw, ongaar of bewerkt vlees eten.

Naast de kans op besmetting met salmonella, listeria bacterie, kan in vlees ook de parasiet toxoplasma voorkomen en de bacterie E-coli.

Vermijd producten als:

  • Filet American
  • Carpaccio
  • Ossenworst
  • Rosbief
  • Rauwe- en parmaham

Kies daarnaast nooit voor bewerkte vleessoorten als salami, chorizo, hotdogs (knakworsten) etc. Door het bewerkingsproces kan het door verschillende bacteriën besmet worden.

Deze vleessoorten bevatten overigens ook geen enkele nuttige voedingsstof waar je opgroeiende kindje iets aan heeft.

Kies enkel voor onbewerkt vlees zoals kip, rund en gevogelte en eet deze altijd doorbakken.

Orgaanvlees

Beperk tijdens je zwangerschap het eten van orgaanvlees, met name lever. Dit bevat veel vitamine A. Een te veel van deze vitamine groot de kans op aangeboren afwijkingen.

Gebruik je een multivitaminen supplement, let er dan op dat er geen vitamine A in de vorm van retinol aan is toegevoegd, dat is de dierlijke vorm van vitamine A. Zit er vitamine A in een supplement in de vorm van betacaroteen (plantaardig), dan kan dit geen kwaad.

Eet voldoende vitamine A uit plantaardige producten als zoete aardappelen, wortelen, mango’s, cantaloupe (meloen), spinazie, boerenkool, ijsbergsla, rode paprika.

3. Rauwe eieren

Rauwe eieren kunnen besmet zijn met de bacterie salmonella.

Symptomen van een salmonella-infectie zijn hoge koorts, misselijkheid/overgeven, maagkrampen en diarree.

Deze infectie heeft meestal alleen effect op de moeder, maar in enkele gevallen kan het krampen in de baarmoeder veroorzaken, dat kan leiden tot vroeggeboorte. (3)

Vermijd daarom:

  • Gepocheerde eieren
  • Zelfgemaakte (chocolade)mousse
  • IJs
  • Tiramisu
  • Bavarois

Producten uit de supermarkt met ei zijn meestal veilig om te gebruiken omdat deze gepasteuriseerd (verhit) zijn. Kijk daarvoor altijd eerst op het etiket. Twijfel je erover, vermijd deze dan uit voorzorg.

4. Ongepasteuriseerde melk en kaas

Ongepasteuriseerde melk en kaas kunnen de bacteriën Listeria, Salmonella, E-coli en Campylobacter bevatten.

Ook gepasteuriseerde melk van de koe is af te raden tijdens de zwangerschap. Koemelk verstoort de opname van vitamine B11 en B12. Deze vitamines spelen een belangrijke rol bij de groei van de foetus.

Neem in plaats van koemelk eventueel (geiten)yoghurt of (geiten) kwark.

Rauwmelkse kaas kun je herkennen als er “au lait cru” op de verpakking staat. Eet deze dus niet als je zwanger bent. Kaas bereid met gepasteuriseerde melk en Nederlandse harde kaas (boerenkaas) zijn veilig.

5. Kiemgroenten

Kiemgroenten kunnen besmet zijn met Salmonella. Omdat deze bacterie zich in de kiemzaden kan binnendringen, is het moeilijker om het eruit te wassen. (4)

Om besmetting te voorkomen kun je deze dus het beste vermijden, of heel goed wassen en daarna verhitten.

Kiemgroenten zijn onder andere.

  • Alfalfa
  • Taugé
  • Kiemen van bieten, radijs, bonen, linzen, kikkererwten, prei en broccoli.

6. Cafeïne

Een hoge inname van cafeïne kan het risico op een te laag geboortegewicht vergroten. Een laag geboortegewicht geeft ook weer een hoger risico op chronische ziekten als diabetes type 2 en hartziekten op volwassen leeftijd. (5)

Neem tijdens je zwangerschap niet meer dan 200 mg cafeïne per dag.

Cafeïne vind je in koffie, zwarte thee, groene thee, chocolade, bepaalde frisdranken, chocolade en bepaalde medicijnen, waaronder pijnstillers.

Hoeveel cafeïne zit er in:

  • Een kop koffie: 60-120 mg
  • Een kop zwarte thee: 40 mg
  • Een kop groene thee: 10-40 mg
  • 20 gram pure chocolade: 20 mg
  • Een pijnstiller: 30-50 mg

9. Bewerkte voeding

Tijdens je zwangerschap heb je vooral voeding nodig met veel essentiële voedingsstoffen.

Junkfood en veel voeding uit de supermarkt bevat weinig voedingsstoffen, maar veel slechte stoffen als geraffineerde suikers en transvetten.

Geraffineerde suikers

Onderzoek wijst uit dat het eten van veel suikers is gelinkt aan een hoge kans om een kind te krijgen met een allergie aan de luchtwegen, zoals astma en stofallergie. (6)

Ook vergroot je hiermee de kans om veel in gewicht aan te komen, wat extra risico’s met zich meebrengt zoals een verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes. (7)

Vermijd daarom tijdens je zwangerschap zoveel mogelijk producten met geraffineerde suikers.

Deze vind je in:

  • Frisdranken
  • Vruchtensappen
  • Pakjes, zakjes en blikken
  • Sauzen
  • Verpakte tussendoortjes
  • Kant- en klaar maaltijden
  • Snoep, koek, gebak en chips
  • Ontbijtgranen

Vermijd daarnaast ook slechte koolhydraten zoals:

  • (Wit) brood
  • (Witte) pasta
  • (Witte) rijst
  • Aardappelen

Deze gedragen zich in je lichaam hetzelfde als suiker en voegen niets toe aan een gezonde volwaardige maaltijd.

Transvetten

Het eten van te veel transvetten kan een laag geboortegewicht van de baby tot gevolg hebben.

Transvetten komen vooral voor in:

  • Margarine
  • Halvarine
  • Vloeibare botersoorten
  • Chips
  • Cake-koek-gebak
  • Crackers (waaronder knäckebröd)
  • Magnetron popcorn
  • Gefrituurde producten
  • Kant- en klaar maaltijden
  • Pakjes, zakjes en blikken
  • Sauzen

10. Kruidenextracten

Er zijn bepaalde kruidenextracten die schadelijk zijn tijdens je zwangerschap.

Vermijd: Agnus castus, aloë vera, artemisia, beredruif, berberis, boerenwormkruid, chelidonium, ephedra, hoefblad, hyssop, jeneverbes, lakplant, oregano, pepermunt, rabarberwortel, rozemarijn, salie, smeerwortel, thuja, tijm, venkel, vuilboom, zoethout.

Beperk: Basilicum, dragon, fenegriek, kaneel, niegelle, meidoorn, moederkruid, senna.

Omdat er nog te weinig bekend is over bepaalde kruiden en het effect op je zwangerschap is het aan te raden om kruidenthee te beperken.

Zorg voor een goede bereiding van je eten

Door je voedsel op de juiste manier te bereiden kun je ook grotendeels voorkomen dat je besmet raakt met bacteriën en parasieten.

Dit doe je door onderstaande regels op te volgen:

  • Bak vlees en vis goed gaar
  • Voorkom kruisbesmetting door keukengerei waarmee je rauwe vlees of vis hebt aangeraakt niet in aanraking laat komen met bereid voedsel.
  • Was rauwe groentes zorgvuldig
  • Schil je fruit en was goed af. (koop geen voorgesneden fruit en geen verse vruchtensappen)

Stoffen om te vermijden

Als laatste nog een lijstje met stoffen die je het beste kunt vermijden als je zwanger bent.

  • Nicotine (ook door meeroken)
  • Ontlasting van katten
  • Alcohol
  • Drugs
  • Verkoolde delen van gegrild vlees of vis
  • Medicijnen (overleg altijd met een deskundige voordat je medicatie neemt)

Kort samengevat

Het is belangrijk om besmetting met toxoplasmose, salmonella, E-coli en de bacterie listeria te voorkomen.

Dit doe je door onderstaande te vermijden:

  • Rauw en halfgaar vlees (biefstuk, tartaar, filet american)
  • Rauwe vis en gerookte vis
  • Ongewassen groenten
  • Ontlasting van katten
  • Rauwmelkse kaas (brie, camenbert)
  • Voorgesneden rauwkostsalades
  • Ontlasting van katten
  • Kiemgroenten

Bereid je voedsel op de juiste manier. Was groente en fruit goed voordat je het opeet en verwijder van fruit de schil.

Vermijd omgevingen waar je in aanraking komt met rook. Nuttig geen alcohol en drugs en overleg het gebruik van medicatie met je huisarts.

Laat bewerkte producten staan om het risico op gewichtstoename, zwangerschapsdiabetes en complicaties te verkleinen. Dit heeft niet alleen een nadelig effect op jouw ongeboren kindje, maar gaat ook ten koste van jouw gezondheid.

Houd je aan de informatie uit dit artikel en kies voor gezonde voeding voor een optimale groei van jouw kindje.

[showhide type=”links” more_text=”+ Referenties” less_text=”- Referenties”]

(1) https://www.cdc.gov/vitalsigns/listeria/

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20816346/

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1565377/

(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22850369

(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15788706/

(6)http://erj.ersjournals.com/content/50/1/1700073

(7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22353954

[/showhide]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *