Foliumzuur: Alles wat je moet weten over foliumzuur tijdens je zwangerschap

Ben je zwanger of wil je graag zwanger worden dan is het aan te raden om extra foliumzuur te slikken.

Foliumzuur is belangrijk voor de normale gezonde groei van je baby in de eerste weken na de bevruchting en verkleint de kans op aangeboren afwijkingen van je baby.

Wij kunnen ons voorstellen dat je met vragen zit over wat foliumzuur precies is, waarom het extra belangrijk is tijdens de zwangerschap en hoeveel je nodig hebt.

In dit artikel vertellen we je er alles over:

  • Wat is foliumzuur
  • In welke voeding komt foliumzuur voor
  • Wanneer start en stop je met extra foliumzuur
  • De aanbevolen hoeveelheid foliumzuur
  • Foliumzuur tekort

Lees verder en wordt een foliumzuur pro, zodat je ongeboren kindje optimaal kan groeien in jouw buik.

Wat is foliumzuur?

Als eerste is het belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen Folaat en Foliumzuur. Folaat is de natuurlijke variant van foliumzuur en komt van nature voor in bepaalde voedingsmiddelen.

Foliumzuur is de synthetische variant die voorkomt in de supplementen en wordt in ons lichaam weer omgezet in folaat. Je herkent foliumzuur als vitamine B11 (of B9).

Foliumzuur is essentieel voor de groei van je baby. Het draagt onder andere bij aan:

  • De productie van gezonde rode bloedcellen
  • Cel- en weefselgroei
  • Aanmaak en herstel van DNA, dat nodig is voor de vorming van nieuwe cellen
  • Ontwikkeling van de hersenen en ruggengraat.
  • Een gezond geboortegewicht
  • Ontwikkeling van het hart

In welke voeding komt foliumzuur voor?

Folaat, de natuurlijke vorm van foliumzuur, komt het meest voor in groene bladgroente.

Maar ook in:

  • Avocado
  • Spruitjes
  • Broccoli
  • Kool
  • Asperges
  • Fruit (vooral citrusvruchten zoals sinaasappel)
  • Peulvruchten, zoals bonen en linzen
  • Volkorenproducten
  • Vlees
  • Zuivel

In principe krijg je door gevarieerd te eten voldoende foliumzuur binnen, alleen geldt dit niet voor zwangere vrouwen. Deze hebben een verhoogde behoefte aangezien de foetus foliumzuur nodig heeft voor een gezonde groei.

Wanneer start en stop je met extra foliumzuur

Studies hebben aangetoond dat foliumzuur, met name wanneer het 3 maanden voor de conceptie wordt ingenomen, veel zwangerschapscomplicaties zoals een miskraam, geboorteafwijkingen, vroeggeboorten, doodgeboorten en neonatale sterfte aanzienlijk vermindert. (1)

Voor de beste werking is het aan te raden minstens 1-2 maanden voor de positieve zwangerschapstest te starten met het nemen van foliumzuur.

Wij kunnen ons ook voorstellen dat dit niet altijd te plannen is, begin dan zo snel mogelijk. Een gezonde levensstijl voordat je zwanger raakt is daarom aan te raden.

Duurt het wat langer voordat het lukt om zwanger te raken? Dit is ook niet erg. Foliumzuur is niet schadelijk en kan gerust langer gebruikt worden. (mits je de aanbevolen hoeveelheid niet overschrijd)

Tot de 10e week van de zwangerschap heeft je groeiende kindje extra foliumzuur nodig. Daarna is een gezond voedingspatroon met eventueel aanvullend een multi-vitamine voldoende.

De aanbevolen hoeveelheid foliumzuur

Voorafgaand en tijdens je zwangerschap is het belangrijk dagelijks 400-500 microgram foliumzuur te slikken. Dit staat los van de hoeveelheid foliumzuur dat je uit voeding haalt.

Meer dan 1000 microgram is niet aan te raden, mits dit door je huisarts of verloskundige is voorgeschreven vanwege medische redenen.

Slik je een extra multi-vitamine? Kijk dan eerst hoeveel microgram foliumzuur is toegevoegd, misschien krijg je hiermee al voldoende binnen.

Na 10 weken kun je deze aanbevolen hoeveelheid uit voeding halen, maar je kunt ook gerust een multivitamine blijven slikken waarin foliumzuur zit. Dit is verder niet schadelijk.

Zo verbeter je de opname van foliumzuur

Vitamine C bevordert de opname van foliumzuur. Eet dus voldoende vit C rijke voeding.

Vit C vind je onder ander in:

  • Citrusvruchten: sinaasappels, citroenen, limoenen, grapefruit etc.
  • Kiwi’s
  • Aardbeien
  • Bessen
  • Broccoli
  • Kool
  • Tomaten
  • Paprika’s

Alcohol en sigarettenrook remmen de opname van foliumzuur. Vermijd deze al het liefst voor maar zeker tijdens je zwangerschap.

Bepaalde medicijnen, waaronder antibiotica hebben ook een nadelig effect op de opname van foliumzuur. Gebruik je medicijnen, bepreek dit dan altijd met je huisarts of verloskundige.

Foliumzuur tekort

Een tekort aan foliumzuur tijdens je zwangerschap kan de aanleg van het zenuwstelsel verstoren.

Je hebt vast wel eens gehoord over een open ruggetje (spina bifida), hazenlip, of een open gehemelte. Dit worden ook wel neurale buisdefecten genoemd.

Dit zijn de meest voorkomende afwijkingen die kunnen ontstaat door een foliumzuur tekort. Met de juiste hoeveelheid foliumzuur kun je de kans op deze aandoeningen aanzienlijk verkleinen.

Kort samengevat:

  • Foliumzuur is essentieel voor een gezonde groei van je kindje.
  • Begin 1 a 2 maanden voor je zwangerschap met het slikken van foliumzuur, en anders zo snel mogelijk.
  • De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid = 400-500 microgram per dag. (let op: slik je een multi-vitamine, kijk dan eerst hoeveel foliumzuur erin zit.)
  • Na de 10e week van je zwangerschap kun je stoppen met extra foliumzuur.
  • Eet folaat rijke voeding voor en tijdens je zwangerschap (zie overzicht) en eet voldoende vitamine C voor een goede opname van foliumzuur.
  • Bespreek medicijnen of andere afwijkingen altijd met je huisarts of verloskundige
[showhide type=”links” more_text=”+ Referenties” less_text=”- Referenties”]

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27968911

[/showhide]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *