13 weken zwanger

Gefeliciteerd! Je hebt het eerste trimester achter de rug en begint nu aan je tweede trimester. 

Met 13 weken zwangerschap is de foetus al zo gegroeid, organen zijn ontwikkeld, je baby kan gapen en je baby heeft zelfs al vingerafdrukken. 

Je baby is nu zo groot als een citroen en weegt ongeveer 23 gram. Het hoofdje van de baby is nu ongeveer een derde van het lichaam, het begint iets meer in verhouding te zijn.

Week 13 zwangerschapssymptomen

Met 13 weken zwangerschap zijn de meeste kwaaltjes hopelijk wat afgezwakt en kun je gaan genieten van je zwangerschap. Je kunt nog wel last hebben van andere symptomen. 

Onderstaande zwangerschapssymptomen kun je ervaren tijdens week 12:

  • Zichtbare aderen. Door de zwangerschap heb je een verhoogde bloedsomloop en zijn je aderen beter zichtbaar door je huid heen.
  • Verhoogde energie. De meeste klachten zoals misselijkheid en vermoeidheid verdwijnen in het tweede trimester waardoor je meer energie overhoudt om te genieten van alle verandering in je lichaam. 
  • Zin in seks. Sommige vrouwen krijgen met 13 weken, of met de start van het tweede trimester meer zin in seks. Je hebt weer meer energie, voelt je fitter, waardoor je zin in seks ook weer meer zal worden. Een klein beetje bloeden na de seks, spotting, zal normaal zijn. Dit komt doordat je baarmoederhals wat gevoeligers is door de zwangerschap. 

Ben je zwanger van een tweeling? Helaas kun je dan nog steeds last hebben van die vervelende zwangerschapssymptomen zoals misselijkheid en vermoeidheid. Dit komt doordat vrouwen die zwanger zijn van een tweeling meer van het zwangerschapshormoon hCG in hun lichaam hebben.

Week 13 zwangere buik

Met 13 weken is je baarmoeder groot genoeg dat het omhoog groeit, meer richting je buik in plaats van in je bekken. Hierdoor zul je de komende tijd steeds meer zwanger lijken. 

Vanaf 13 weken groeit je baby steeds meer, waardoor jij ook zal toenemen in gewicht. Je zal dus steeds meer en meer zwanger er uit gaan zien. 

Heb je een laag BMI, lager dan 18,5, dan raden artsen je aan om ongeveer 12 tot 17 kilo aan te komen tijdens je hele zwangerschap. Als richtlijn kun je nemen dat je ongeveer een halve kilo per week moet aankomen in het tweede en derde trimester.

Heb je een gemiddeld BMI, tussen de 18,5 en 24,9, dan raden artsen je aan om ongeveer 11 tot 13 kilo aan te komen gedurende de rest van je zwangerschap. Dit betekent dat je ongeveer 250 tot 450 gram aankomt per week in het tweede en derde trimester.

Heb je een hoog BMI, hoger dan 25 tot 29,9, dan raden artsen je aan om ongeveer 6 tot 11 kilo aan te komen tijdens je zwangerschap. Dit is ongeveer 200 tot 300 gram per week.

Heb je obesitas, een BMI van 30 en hoger, dan wordt aangeraden om ongeveer 4 tot 9 kilo aan te komen. Dit is ongeveer 150 tot 250 gram per week in je tweede en derde trimester.

Ben je zwanger van een tweeling? Dan raden artsen je aan om ongeveer in totaal 16 tot 24 kilo aan te komen in je zwangerschap. In de eerste helft van je zwangerschap is dit ongeveer 450 gram per week. Vanaf de tweede helft van je zwangerschap is dit iets meer dan een halve kilo per week.

Het belangrijkste is dat je gedurende je hele zwangerschap gezond en veelzijdig eet. Eet ongeveer 300 calorieën extra tijdens je zwangerschap dan dat je daarvoor at en probeer regelmatig te bewegen om zo gezond mogelijk te blijven. 

Week 13 echo

Als je in je 12 weken zwangere buik kon kijken, zou je het volgende zien:

De 13 weken oude foetus is bijna klaar met de ontwikkeling van zijn of haar lichaamsdelen en organen. De komende tijd zal je baby ook vooral gaan groeien en groeien. 

Met een echo tijdens de 13 weken zou je als je geluk hebt het geslacht kunnen zien, maar meestal krijgen stellen dit te horen tijdens de 16 weken of 20 weken echo.

Heb je er voor gekozen om een NIPT test te doen (niet invasieve prenatale test) om te onderzoeken op eventuele chromosomale afwijkingen. Dan kan het zijn dat het geslacht bij de uitkomst van deze test ook bekend wordt gemaakt. 

Week 13 zwangerschapschecklist

Herinneringen voor deze week:

  • Maak een afspraak voor de 16 weken echo als je deze nog niet gemaakt hebt.
  • Beweeg regelmatig en drink voldoende. Zorg er ook voor dat je voldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt
  • Bedenk een leuke manier om het goede nieuws aan je vrienden en familie te vertellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *